Futóedzés, versenyek

Futóbolondok és kalandjaik

6+1 Tapasztalat összegzése

Fuss ész nélkül, máshogy nem fog megjönni

2017. június 30. - Tompahawk

A 2017 felénél...Teljesen mindegy, hogy 2017. Öt éves vagyok. Öt éve költöztem ide és kezdtem kivörösödött fejjel az erdőben rohangálni. Mackónadrágban, kapucnis felsőben, ahogyan arra a Rocky-ban is volt példa.
Nagyon fontos dolgokat tanultam meg ez alatt az idő alatt arról, hogyan kell a minket alkotó összes szart egy irányba állítani, és csinálni belőle egy old timer Porsche-t.
Az igazi old timer soha nincs kész, ez garantálja, hogy vannak még vele tervek, van jövője.

Miközben bütykölgettem, a következő jótanácsokat rögzítettem, hogy csináljak belőle egy 6+1 el kezdődő című posztot.

sportograf-74730499_lowres.jpg

Arról, hogy nem szabad túltolni

Told túl. Baromság, hogy ne. Csinálj annyit, amennyit akarsz és tegyél még hozzá. Minden józan érv ellenére is menj ki. Ha kiröhögnek, akkor is. A "nézd azt a hülyét!", azt jelenti "de fasza a csávó".

Meglátod majd, hogy mennyire nem szabad túltolni. Anélkül viszont, hogy legalább néhányszor túltoltad volna, honnan tudod mikor is van az nálad?
Próbáld meg elfelejteni a "sál, sapka, kabát" komfortzónáját és szökj, lógj el futni. Maradj benne, fordulj el balra, térj le, fedezd fel. Aztán szenvedd meg büszke fájdalommal.

A hidratálás

Ha kiszáradsz, nem bírsz, ha megszívod magad, kulacsot csinálsz a gyomrodból, erős hosszú futásnál ez még meg is taccsoltathat. Ez tulajdonképpen ennyire egyszerű. Verseny, terep, időjárás mind meghatározza, mivel készüljön az ember. Emiatt aztán külön tudomány, iparág és vallás épült köré.
Vannak a sokvízhívők, ők akár egy fürt szőlő, még egy félmaratonra is három literrel készülnek. A folyadékok szinei alapján rozé, zalagyöngye és kadarka.
A szárazfutók pont az ellentéte. Rohadt gyorsak, leszárítják magukat a verseny előtt és kenik, mint az idióta. Félmaraton alatt semmi pia. Nagyon fel kell készülnie annak aki erre az útra lép.
Az igazán őssziklakeménységűek keréknyomokból isznak, nyers hagymát harsogtatnak a hajnal háborítatlan csendjében és csipkebogyót tolnak desszertnek.
Én temetőkbe járok. Tisztelettel kikapcsolom a magnómat, lekapom a fejemről a kendőt és nem futva megkeresem az első kutat. Az a plusz előnye, hogy a temetők általában szépek. Benzinkutak, források, éttermek, klubházak mind nagyon kedvelik, amint belátogatok és hálás és enyhén bűnbánó.tekintettel fogyasztok. Aztán kiszellőztetnek minden bizonnyal.

Az evés fontossága

A futó számára az evés pontosan annyira fontos, mint a földön élő összes beles élőlény számára. Odafigyelni? Mire? 
Hát arra, hogy olyan étávagyad van, mint egy hetek óta low carbon tartott mangalicának. Ha üres a hűtő, a rácsokat meg a fényt eszed ki belőle. Ezt valahogy kordában kell tartani. Kell, hogy legyen szabály. Van. George barátom, aki minden egyéb terülteten pontos és részletes, ehhez a témához csak annyit vet oda:

"Ha nem eszel szart, oké."

Próbáltam már posztot gondolni e köré is, hogy 6+1 dolog amit ha megeszel, szart eszel, alcímnek meg, hogy "hiedelmek" vagy ilyesmi. De nem ment. Ez annyira egyszerű, hogy aki nem érti, az is érti, csak beszélgetni szeretne róla. Ez nem 1x1, ez a szopás reflexe.
Mindenki tudja mik azok a szarok, olyan finomat kell enni, amiből nem baj ha sok.

A terv

Valakitől edzéstervet kapni nekem olyan, mintha beleolvasnék a naplójába. Kedves naplóm, ma futottam laza három kilométert...eh, inkább csináld. Az edzésnek kell, hogy legyen koncepciója, célok, hasonlítgatások, de akad elég idő mindezeket spirálfüzet nélkül is az agyban rögzíteni. Próbaképp: Van 24 órád bemagolni a következőt:

Heti minumum 80 km. Szerda intervallum. Péntek hosszú 25, Vasárnap Dombok.

Ha az ember képes ezt megjegyezni, nem igazán látom értelmét excel táblázatot vagy spirálfüzetet nyitni neki. Szeretem leírni a hét történéseit, de az edzésnapló, az edzésterv ennél egyszerűbb, inkább koncepció, mint részletes program. Tudom, csapatok, klubbok esetében, amikor edző nevel futókat, enélkül nem megy, de egy önedző futó esetében...neki annyi ideje van használni a fejét, tervezzen azzal.

Amikor azt mondják, hogy...

csobb.jpgAzok ők, te más vagy. Te tudsz teli hassal futni, neked nem kell drága cipő, ne melegíts be, a nyújtás pedig csak csajos furfang, mint a dekoltázs vagy a rövid szoknya. A vese, máj szereti a nagy mennyiségű táplálékkiegészítést, a túladagolás csak mese, nem akarják (tudjukkik!), hogy gyors légy. Titkolják előled az unikornist, amit csak 1200 mg Magnézium és 1600 mg Kalcium plusz vitaminok elfogyasztása után pillanthatsz meg. Hőségben túlöltözni fogyaszt, ha androiddá építed magad és kapcsolódva maradsz az internethez, annak a motivációhoz van köze. Ne figyelj oda másokra. A futás önjavító folyamat. A fosás, a vesegörcsök, a fájó máj, akikre hallgass. A húzódásaid, horzsolásaid, feszülő szalagjaid (éjjel merev terpeszben a WC-re) legyeenk azok a havereok, akiknek megfogadod a tanácsait.

Fotó: Frank Neumann

A pihenés

Futócimbik, akik olvasnak bibliát, arról tájékoztattak, hogy a fejlődés nem akkor történik, amkor épp fullba nyomom a kretént a downhillpályán felfelé, hanem mikor mindezek után jól betápolva a Bates Hotel előtt horkolok a szófán. Ebben van ráció, de hogy egy erős edzés utáni napon pihizni kéne, nem hiszem. Futni lehet turisztikai jelleggel, csak úgy.

Ha a kedv megvan, ne tartson vissza, hogy valami leszikárodott csóka irt egy könyvet és szerinte neked most döglened kéne.

Ez végül is uyanaz, mint a túltolás, uccu neki, majd pihensz, ha lesérülsz, lebetegszel vagy hirtelen betesznek egy meetinget este hatra.

img_1407.jpg

+1: Ne vajvékolj

Az igazán elegáns az, amikor egy sárlavinát leporolva a vállunkról mindenkit megnyugtató mosollyal látjuk el a kígyómarást a lábunkon, csupán egyhén verítékezve a malária okozta láztól. Mindeközben ügyelünk rá, hogy megnyugtatóan hassunk környezetünkre. Eddig eljutni nem egyszerű, kezdetben meg kell elégedni latyakos lejtőkön való hemperedésekkel, kósza szúnyograjokkal, szedertetoválással. A méhek is lustábbak, mint hinnénk, órákig kellett rázogatnom egy kaptárt, hogy legalább picit megkergessenek. Nagyon sok bajt kell keresni ahhoz, hogy vélgül...ninncs is végül. A bajkeresés folyamatos és lényege a bajokkal szembeni immunitás kifejlesztése. Nevetve végignyargalni egy csalántelepen sokadszorra már nem is annyira...izgalmas, a nevetés valahogy erőltetetté válik. Aki az erdő mélyén kajtat, fel kell készülnie: bele fog lépni, meg fogják csípni, rá fog esni, be fog menni a ruhája alá, véresre fogja dörzsölni, meg fogja ilyeszteni valami. Csak ne vajvákolj, készülj fel inkább. Csibészes toppantás a lovak kupacán, tacss a pocsolyában, le a nyaktörőn, vadkankergetés a kukuricásban. Menekülés traktoros elől, boka fordítás zsámbékos mezőn, szabadonengedni a tanyasi kuvaszt, vörösen lobogva áthágni a karámon. Tarlóhasas, árokugrás a siker esélye nélkül. A bőr és a kavicsos lejtő súrlódási együtthatója izzadtan és szárazon mennyi is? Mosatlan gyümölcs, ismeretlen bogyók kóstolása, pióca és kullancsetetés, róka nyomonkövetése vadeperízlelgetéssel. Rajta, hogy amikor az igazi baj megérkezik hidegvérrel és tapasztalattal tudd kezelni.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://oberwaldmeister.blog.hu/api/trackback/id/tr8412630955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.